Dagens kontor får idag vara café Riccos här i Österbro. Har fått det rekommenderat av mina nya vänner, Emma och Linnéa men inte testat förrän idag. Och jag kan redan säga det råder en härlig stämning och lokalen fullkomligt flödar i solljus. En skön vårdag här i Köpenhamn.
 
På många ställen här i byen finns det konst som för tankarna till naturen. Jag menar offentlig konst där man vill efterlikna naturen eller sådant som påminner om den. Det gör mig glad varje gång jag ser att människor varit kreativa och då valt ett motiv med naturkaraktär. Så varför är det så, att människan känner lust inför att efterapa naturens perfektion?
 
När jag läste stadsodling fick vi under en föreläsning lära oss att det på flera ställen gjorts undersökningar som visar på att människor blir friskare i miljöer som påminner om naturen. Ett av exemplen var ett sjukhus där de patienter med utsikt mot trädgården alltid blev friskare fortare än de som hade utsikt ut mot en grå husfasad. När man sätter det så här är det ju nästintill en självklarhet att alla mår bättre av att betrakta grönska än att stirra in i en grå vägg. Men det ännu mer fascinerande var att när man målade om den grå husfasaden, då valde att ge den ett utseende av en grönskande skog. Detta eftersom man misstänkte sambandet mellan hälsa och att omges av natur. Glädjande nog gav ommålningen resultat och patienterna som nu fick betrakta en grönskande målningen hade nu en tillfriskningstid jämförbar med patienterna med utsikt över riktig natur. Häftigt!
 
För mig är detta samband en självklar het då jag kan relatera till mig själv. Hur jag alltid drömmer mig bort till naturen och alltid väljer den grönaste vägen om jag skall promenera någonstans. Alla vet jag hur avslappnande det är att ligga på en gräsmatta, känna stråna mellan tårna, promenera längs en strand, känna vinden i håret eller höra skogens sus och dra in den friska luften djupt ner i lungorna. Terapi för en stressad stadssjäl som vill ta en liten paus från stadens brus och höga puls.
 
Det gröna och naturens alla färger är en fröjd för ögat. Precis som det ofta sägs "att man äter med ögonen" betyder ju det att en mer attraktiv tallrik är mat med en iögonfallande färg och form. Vilket i handling många gånger innebär ett grönt blad, några tomater eller en fint formad frukt får agera dekoration på den så annars trista köttbiten eller kanske drinken. Jag menar att det som för våra tankar till naturen får oss att må bra och det vill vi så gärna ha i vår omgivning.
 
De senaste veckorna har jag fotat några av all den urbana konst jag stött på. Se, njut och förundras :)
 
 
 
 
 
En lekplats på Österbro. Alldeles underbar!
 
En grönskande vägg på en trång gata.
 
Någon som tyckte att metallstaketet som omger deras innegård såg tråkigt ut och gav det djur, blommor och fjärilar i utsmyckning..
 
 
 
På gränsen mellan Österbro och Nörrebro.
 
 

Denna bild kommer från Lissabon där många av husfasaderna var beklädda med fina kakelplattor. Så vackra.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej