Nog för att jag värdesätter min frukost, så är jag långt ifrån den frukostmänniska jag tidigare varit. För några år sedan var det snarare regel än undantag att frukosten var ett stort, välplanerat mål och nästan varje helg ingick det både fruktsallad, frallor och omelett.
Idag ser det annorlunda ut. Jag verkligen älskar min frukost, men jag har blivit mer inkännande och börjar gärna dagen med lättaste möjliga mål. När jag säger "lättaste" menar jag mest lättsmält. Det kan var en stort fat med frukt, en grön smoothie eller en stor, uppfriskande, färskpressad juice. Innehåll och mängd beror på humör, hunger, tillgång och behov. Jag tycker idag istället om att börja dagen lätt, och om jag senare känner mig hungrig tar jag ett mellanmål och låter oftast lunchen vara mitt största mål.
 
Detta har varit en process och när jag precis började äta mer raw food var det vanlig att min frukost bestod av groddat bovete, nötter, frukt och bär. Ibland mixade jag bovetet till en gröt, eller kunde äta det som en del av en stor sallad med både avokado, salt och olja. Det är en bit ifrån vart jag kostmässigt befinner mig idag. Men då var det högst nödvändigt och jag behövde få känna den trygga, tunga känslan i magen. Men allt har sin tid och det är högt troligt att jag om ett år kommer ha andra frukostvanor och preferenser. Vi är alla i ständig förändring och så måste det vara. Man vill inte samma sak idag som man ville förra året, vi ser annorlunda ut och vi formar nya åsikter, mål och drömmar. Lika så förändras kroppens behov. Om sju år kommer varenda cell i din kropp vara förnyad, är det då ens fortfarande du...?
 
Allt är i ständig förändring, vare sig vi tycker om det eller ej...
 
 
Nedan delar jag med mig av exempel på vanliga frukostar, som de kan se ut hemma hos mig :)
 
 
 
Detta är min älskade smoothie gjord på sharonfrukt och selleri. Oftast innehåller den mosiga, mogna sharonfrukter, massor av selleri, en gnutta kanel och lite ingefära. Konsistensen justeras med vatten.
Vissa dagar åker det ner några färska dadlar, och ibland en prickig banan :)
 
Ett stort frukt fat med mogna, saftiga frukter kan anpassas efter säsong. Ovan är en hel honungsmelon, tre kiwifrukter och lite selleri.
 
När man är på resande fot går det ofta att hitta något som passar. Låter man personalen improvisera kan man bli positivt överraskad. Som här i Lissabon.
 
En fin skärbräda i trä fick här vara tallrik. Det ser vackert ut och maten är lättöverskådlig när allt får plats på en tallrik. Den morgonen fick jag både färskpressad apelsinjuice, apelsiner och några kiwifrukter. Och ja, skalet går att äta. Se bara till att frukten är ekologisk och ordentligt mogen. Annars kan det bli väl killigt  i halsen.
 
Ha en fin dag. Nu ska jag ut i solen en sväng!
80/10/10, egna recept, frukostrecept, grön mat, inspiration, raw food, smoothie, tankar om mat, vegan,

1 kommentarer

Henrik

02 Apr 2014 13:54

Visst ær det underbart med frukost!
Jag tycker mycket att starta dagen med den trygga regelbundet återkommande menyn som jag gærna håller gærna fast under ett par år!

Svar: mmm, den känner jag väl till :) En vanlis är inget att förringa.
greenvibrations.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej