Innan idag hade jag suttit och knopat ihop ett inlägg och lagt till bilder. När jag så skulle lägg till sista bilden raderades en timmes arbete för att man är lite för snabb på telefonens alla knappar Så nu gör jag en andra ansträngning och försöker få till något bra.. men andra gången är inte samma sak. Jag skall göra mitt bästa :).
 
Jag är mycket förtjust i att börja dagen med färskpressad juice. Jag fullkomligt älskar apelsinjuice på morgonen. Och då pratar vi inte lite grann, utan under denna härliga citrussäsong snittar jag nog 1,5 kg orangea frukter om dagen.
 
Det kan vara svårt att tänka sig att jag bara för drygt ett år sedan knappt kunde se åt dessa frukter utan att få kliande utslag både här och där. När jag var liten var jag så allergisk att det räckte med lite citronsyra som tillsats i en kräm eller i mat för att det skulle blossa upp. Så idag känns det på snudden till fantastiskt att jag kan frossa så gränslöst. Vilket jag också gör :)
 
Vissa dagar kan det kännas som att juice är det enda kroppen vill ha och då försöker jag ta mig tid att skämma bort mig själv. Hjälpa kroppen att koppla av och vila. Låta den läka och rensa ut. Genom att endast inta färskpressade juicer under morgonen, förmiddagen eller fram till kvällens middag kan vara väldigt skönt och något jag försöker ge mig själv när helst jag behöver det vilket brukar bli en dag i veckan.
Alla känner vi igen de där första tecknen på överbelastning. För mig yttrar det sig ofta i form av en rinnande näsa, snuviga mornar, tjock i halsen, nariga läppar, ett litet sår som inte vill läka eller helt enkelt allmänt hängig. Det är lätt att känna " attans, nu kommer den där förkylningen likförbannat" men det kan faktiskt gå att parera. Låt kroppen vila, ta hand om den. Gör dig din juice och drick vatten.
 
 
När jag reser packar jag ofta med mig en liten citruspress i väskan för att vara säker på att jag kan få min juice när helst suget skulle sätta in. Men är jag hemma kan jag ta en ledig morgon och göra ett par liter. Hur länge detta räcker kan variera. Ibland är jag nöjd efter ett glas och då räcker mina liter ett tag, medan andra dagar finns det ingen hejd och allt har slunkit ner innan lunch. 
 
För att jag hoppas kunna inspirera någon annan där ute att testa hur härligt det kan kännas med en juicemorgon vill jag dela med mig av mitt favorit recept vilket är något av en standard hemma hos mig!
 
Juicerecept
7 apelsiner
1 röd grapefrukt
1 citron
 
250 g spenat
några cm ingefära
1/2 citron
en hel stjälkselleri
 
 
Jag brukar pressa den orange juicen först och sedan den gröna. Dels för att de är god var för sig men också för att jag kan blanda efter humör. Ibland vill jag BARA ha grönt!
 
Ett tips är att spä juicen med vatten om man antingen, som jag är en svamp och vill att den ska räcka längre än 5 minuter eller, om du tycker att den är godare med en mindre intensiv smak.
 
 
Imorgon känner jag att det kan vara just en så juicedag. Sov gott <3
egna recept, frukostrecept, grönt, hälsa, juice, raw food, tankar om mat,

1 kommentarer

Nisse

04 Mar 2014 15:34

Ser otroligt got ut

Kommentera

Publiceras ej