Min fascination för mat är nästan överdriven. Jag älskat att äta, njuta och umgås med min mat. Jag kan ha långa utläggningar om hur saker smakar, om konsistens, färg och form. Dessa diskussioner kan pågå ett tag men likväl övergå i monologer beroende på hur intresserad de andra som råkar vara närvarande, är av just den saken. Men det är inte all mat som får min fulla uppmärksamhet. Jag älskar mat från växtriket och som tillretts med kärlek. Jag vet att det kan låta "cheesy" (som min vän Lisa hade uttryckt det). Men det är så jag känner det. Stora sallader som fyller en gigantisk serveringsskål är bland det bästa jag vet. Att få tugga konstant på gröna blad, allt ifrån fina romansalladsblad till grova, nästan oljiga svartkålsblad i en salig blandning, under en halvtimmes tid, och då menar jag konstant malande. Jag har inte yppat ett ljud under denna måltid. Att äta kan vara en nästan religiös handling. Att få sitta och hänga med mina grönsaker - det är kvalitetstid.
 
Igår kväll var det så dags för kvalitetstid. Just en sådan kväll när min kille H var iväg på annat och jag (som för övrigt är en väldigt pratglad person) kunde få chansen att få sitta tyst, inte störas av något, utan meditativt äta min grönsaker i lugn och ro.

 
H kommer vara borta några dagar och jag fortsätter vara den enda i middagssällskapet. Denna fredagmorgon roade jag mig med att äta chokladglass med selleri till frukost. Kan låta som en något udda kombination, men en god frukost var det.
 
C.C. Banana pudding:
Ingerdienser:
3 frysta bananer
1,5 dl risdryck eller mandelmjölk (eller vad du gillar)
1 msk chiafrön
2 tsk carobpulver
 
Selleri att äta med!
 
Så här gör du:
Blanda carobpulver med risdrycken i en liten skål. Lägg chiafröna i blöt i carob-risdrycken. Ställ i kylen över natten eller minst 1 timme. Rör om några gånger under tiden så att fröna fördelar sig jämt i vätskan.
 
Sedan tar du ut din frysta bananer (skalade). Låt dem tina en liten stund så blir de lättare att mixa.
Lägg sedan alla ingredienser i en mixer eller liten matberedare och kör till konsistensen är som mjukglass :)
 
Servera med stavar av selleri av äta glassen med !
 
TIPS för den hungrige!
En snabbare variant är att skippa chiafröna, då slipper du väntetiden!
 
 Ha en fin dag :)
banan, egna recept, frukostrecept, grönt, raw food, tankar om mat,